- CMD
- Communication and
Multimedia Design
-
- Module: Schetsen met lef
|
|
|
|
les 1: introductie |
- Introductie
- kennismaking met docent
- les aanpak en inhoud, regels en procedure & oplevereisen
- waarom en het nut van: Schetsen met lef
- Afsluiting les:
- Neem altijd je tekenmap en materiaal mee. (zet je naam en klas
op al je werk en je map)
- Maak lesopdracht af, perspectief schetsen en/of start opdracht
(Opdracht Contrasten)
- Neem voorwerp mee in les 2 ivm feedback en voortzetting opdracht
(opdracht Object)
|
- Module
- Er is durf voor nodig om ideeën
te communiceren middels beeld. Je uit te spreken op een manier
die makkelijk onderuit te halen is. Niet alleen omdat er misschien
op de technische kwaliteiten dingen zijn
- aan te merken, maar ook omdat
de inhoud van wat je communiceert in een oogopslag voor iedereen
- helder en inzichtelijk is. De
focus van zowel de maker als de toeschouwer zou dus zoveel mogelijk
op
- het doel gericht moeten zijn
en niet op de uitvoering. De tekenlessen zijn bedoeld om je hierbij
te helpen.
- D.m.v. de tekenlessen leer je:
beter kijken, op je gevoel afgaan, risico nemen, van het geheel
uit gaan.
- Tevens doe je natuurlijk meer
teken ervaring op waardoor tekenen een nog meer vertrouwde tool
wordt binnen een ontwikkelproces. Hierdoor zal je niet alleen
makkelijker gaan schetsen maar ook meer beeldend gaan denken.
|
- Kijken
De hersenen verwerken visuele informatie op twee manieren: ruimtelijk
en intellectueel. De eerste en snelste is de ruimtelijke/visuele
manier. De primaire functie daarvan is oom je op de hoogte te
houden van de constant veranderende omgeving, door te registreren
waar en hoe groot de dingen om je heen zijn. Het registreert
zaken als: vormen, afstand, donker/licht, oriëntatie en
verhoudingen. Je gebruikt deze functie bv bij het lopen door
een drukke menigte.
Het analytische of intellectuele deel van de hersenen verwerkt
de informatie niet als beelden maar als data. Hiermee identificeer
je de vormen als bv bomen, auto's, mensen, enz. Deze functie
gebruik je voor bijna alle andere dingen in het dagelijkse leven.
Maar als je dit gebruikt bij het tekenen dan is het resultaat
rampzalig! Het zal de visuele informatie vertalen naar data en
vervangen voor een vereenvoudigd symbolisch beeld dat de informatie
vertegenwoordigd.
|
- Bij het tekenen loop je tegen
een aantal problemen aan:
Je mengt, wat je eerder hebt gezien, met wat je aan het tekenen
bent.
Je mixt eerder gecreëerde oplossingen/symbolen met wat je
ziet.
Je versimpelt wat je ziet zodat het makkelijker is om te reproduceren.
Je richt je op de (al bekende) details en niet op de totale vorm
Hier zullen we tijdens de lessen veel aandacht aan besteden.
Iedere verbetering van je teken vaardigheden, zorgt voor meer
begrip, inzicht, snellere processen en betere oplossingen!
|
- Achtergrond info:
- Google/YouTube: Visual thinking:
Welke hersenhelft is het best ontwikkeld? Test jezelf:
http://similarminds.com/brain.html
http://frank.mtsu.edu/~studskl/hd/hemispheric_dominance.html
http://www.123test.nl/brein/
http://www.hartenziel.nl/artikel/linker_of_rechter_hersenhelft/
Boeken:
Dan Roam, The Back of the Napkin: Solving Problems and Selling
Ideas with Pictures
Carl Purcell, Your Artist's Brain: Use the right side of your
brain to draw and paint what you see - not what you think you
see
David Crow, Left to Right: the cultural shift from words to pictures
|
|
Programma overzicht
|
- Les
|
Lesinhoud en activiteiten |
Huiswerk en opdrachten |
1 |
- Introductie en start basistoelichting
Module
- Start met perspectief schetsen
(basis) en
opdracht:contrasten
|
- Huiswerk: afgerond menemen voor
les 2
- evt. onderzoek schetsen verder uitwerken: 2 punts perspectief
en 1 punts perspectief (zie pdf)
- Opdracht Contrasten afronden
- Start met Opdracht
Object: voorwerp zoeken,starten
met opdracht, iedere les tekening _meenemen
voor feedback
|
2 |
- Tekenen naar waarneming:
buiten of ruimte binnen (afhankelijk
van het weer) Let op: map
meenemen: is ondergrond voor buiten tekenen.
|
Huiswerk:afgerond meenemen voor
les 3
- Opdracht
binnenruimte game: 1punts-perspectief
- Opdracht Object: Voorwerp inzoomen: verder er aan werken en
iedere les meenemen voor _feedback |
3 |
Tekenen naar waarneming: stilleven |
- Huiswerk:afgerond meenemen voor
les 4
- - Opdracht
Object: verder uitwerken en iedere les meenemen voor feedback
(afgerond in les 4)
|
4 |
Tekenen naar waarneming:model (snel
schetsen) |
|
|
|
|
|
Beoordeling en presentatie alle
opdrachten |
Let op: altijd je werk met stift
ondertekenen: naam, klas studentnummer (achterkant) waarschijnlijk
zal er in lesweek 10 een intergrale beoordeling plaatsvinden.
Info hierover volgt nog. Je docent beoordeelt werk en zal het
cijfer zo spoedig mogelijk in Osiris invoeren. |