CMD
- Communication and
Multimedia Design
-
- Module: Schetsen met lef
|
|
|
|
|
- Opdracht: Object
|
- Grote overkoepelende opdracht
gehele lesblok
|
|
Materiaal |
Potlood (diverse hardheden, zoals:
2B, 4B, 6B en HB), gum, lange liniaal. |
Papier |
A4 Tekenpapier!
(geen kopieerpapier) 3 vellen |
Onderwerp |
Eigen voorwerp/object meenemen.
Op de 3 vellen A4 papier staan totaal 50 vakken ( ieder vakje
is 5 x5cm). In ieder vak dient een andere tekening gemaakt te
worden van hetzelfde object.(let op neem een uitdagend object.
niet een telefoon of laptop etc) |
- Aanpak
|
- Tekenen naar waarneming. Onderzoek
naar compositie, kaderen, ordening, contrasten (o.a. lijn, licht-donker),
sfeer, karakter van het object: structuren, detaillering, toon,
eigen- en slagschaduw.
Tekeningen meerdere standpunten en standen en benaderingen (lijn,
vlak, uitsnede, voorgrond, achtergrond, licht-donker etc.) van
het voorwerp op
diverse A4 dat is ingedeeld
in totaal 50 vakken.
|
Doel |
- Inzicht krijgen en vaardigheden
ontwikkelen om ruimte en diepte te creëren. Compositie en
uitsnede bepalen, werken met contrasten etc. Communicatieve waarden
via uitdrukking van de tekening van o.a. interpretatie van structuren,
compositie, kaderen, contrasten, ideenoterend tekenen. Dieper
ingaan op de vorm en details van het gekozen object.
|
- Tijdsduur/zelfstudie
|
- Zelfstandige opdracht feedback
mogelijk in les, 2,3 en 4
- aanleveren bijv:
- vel 1: 20 vakjes (5x5 cm) in
les 2
- vel 2: 20 vakjes (5x5 cm) in
les 3
- vel 3: 10 vakjes (5x5 cm) in
les 4
- Grote overkoepelende opdracht
gehele lesblok ( in delen aan leveren)
|
Downloads |
- lijn en contrasten
- Templates voorbeelden
indeling (zip) richtlijn
|
|
|
|
|
|
|
Opdracht dient in les 4 afgerond
te zijn. |
|
|
|
- Opdracht: Binnenruimte game
|
- Teken een ''sciencefictionachtige"
(binnen)ruimte (1puntsperspectief)
|
|
Materiaal |
Potlood (diverse hardheden, zoals:
2B, 4B, 6B en HB) geen liniaal. |
Papier |
A4 Tekenpapier!
(geen kopieerpapier) |
Onderwerp |
Tekening met 1puntsperspectief Teken
een ''sciencefictionachtige" (binnen)ruimte voor
bijvoorbeeld een GAME. |
- Aanpak
|
- Maak een totaal uitgewerkte
tekening van een ''sciencefictionachtige" binnenruimte
voor een game met details (zoals bijv. een kamer, gang of zaal
etc. met objecten.
Het onderzoek start je met een aantal schetsen. Maak enkele schetsen
van je kamer
voordat je met je daadwerkelijke tekening aan de slag gaat. (deze
studies lever je ook in)
Teken een vrije (fantasie) ruimte (zonder liniaal ) in perspectief.
Werk deze geheel met grijstonen/zwart uit om de ruimtelijke werking
te ondersteunen en te versterken. Let op vlak, kleur, compositie,
schaduwen en rondingen etc. Maak gebruik van contrasten om jouw
werkstuk die sfeer en lading mee te geven die je bij je ontworpen
binnenruimte en stijl vind passen.
|
aanleveren: |
- - Je schetsen/vooronderzoek
- De tekening, geheel uitgewerkt en versterkt in zwart/wit/grijs
of kleur.
- De uitgewerkte tekening (dus er is geen wit meer van het papier
meer zien)
|
- Tijdsduur/zelfstudie
|
- Zelfstandige opdracht
|
- Downloads
|
- perspectief_interieur
- gelijkmatige verdeling
van ruimte
|
|
|
Opdracht dient in les 3 afgerond te zijn. |
|
|
|
|
|
|
|